Jeg faldt over en artikel i Computerworld, som kommer omkring en ting som meget ofte sker når man indfører ERP- og CRM-systemer, nemlig at man krøller systemerne om til en sommerhat...altså at man tilpasser systemerne overdrevet meget og plaster dem til i programmering.
Konsekvensen er ofte, at man har svært ved at opdatere/opgradere systemerne, fordi man enten ikke har tilpasset efter "Best Practice" eller har programmeret systemet med standarder som ikke længere er gyldige (ændringer af objektmodel eller syntakser).
Artiklen kommer også omkring en ting, som jeg ofte støder på, nemlig at man ikke rydder op efter sig..altså sletter felter, formularer, visninger, programmering mv. når de ikke længere skal bruges.
Jeg kommer ofte ind i Dynamics CRM-projekter med det formål at få systemet ind på rette spor, og få gjort tingene på den bedst mulige måde og efter de gældende standarder. En del af disse er indeholdt i artiklen.
Hvorfor går det galt?
I de fleste tilfælde går det galt fordi der ikke er mennesker med rette kompetencer og erfaring i projekterne.
Et eksempel som jeg ofte støder på er, at virksomheden sætter udviklere, uden Dynamics CRM-erfaring, til at programmere i Dynamics CRM. Det der så sker er at programmører gør det som den enkelte finder sig bedst tilrette med, men som ikke nødvendigvis overholder CRM-standarder. Det er så bare et spørgsmål om tid før korthuset braser sammen, og der skal laves en kraftig, og dyr, oprydning.
Jeg vil anbefale at tage et kig på artiklen (Dansk): Hvorfor ender vi altid i specialprogrammerede it-løsninger? - de giver så mange problemer...