af Henrik Jensen
30. november 2015 17:06
Microsoft har annonceret frigivelsen af MS CRM 2016 såvel på Online som Onpremise (lokal løsning) til 130 markeder på 44 forskellige sprog, herunder Dansk.
Der er selvfølgelig en del nyheder i MS CRM 2016. Her er nogle af disse:
- Produktivitet
- Integration til Office 2015 og Office 365
- Forbedret integration til Outlook
- Flere skabeloner til Online Excel
- Forenkling af salgshåndtering ved brug af Word
- Integration til SharePoint og OneDrive for Business
- Mobilitet
- Offline-mulighed på telefoner (phones) og tablets
- Integration til Intune og Cortana
- Mulighed for markedsføring via SMS (kun i 4 lande, ikke Danmark)
- Service
- Forbedrede funktionalitet omkring kundeservice
- Forbedret integration til Parature
- Integration til FieldOne
Læs mere
af Henrik Jensen
29. november 2015 10:47
Jeg faldt over en artikel i Computerworld, som forsøger at komme med 6 forudsigelser for CRM-markedet for 2016.
Overordnet er jeg enig i artiklens forudsigelser...dog med enkelte undtagelser.
- Mere tryk på sociale tendenser
Jeg er enig i at virksomheder vil fokusere mere på sociale medier, og bl.a. begynde at bruge den funktionalitet der ligger i f.eks. Social Listening mv. Men jeg er ikke så sikker på at det kommer til at gå så stærkt i lille Danmark.
- Flere vertikaler i markedet
Her er jeg helt enig. Ligesom vi har set det med ERP-markedet, så vil der komme flere og flere vertikale/branche løsninger i fremtiden.
- Tæt integration
Der er allerede fuld fart på integrationer, og det vil fortsætte i fremtiden.
- Mobil CRM
Der kommer selvfølgelig mere fart på brugen af Mobile CRM i den kommende tid...men der skal noget til for at man kommer til at bruge det seriøst.
- CRM of Things
Under dette begreb ligger der, at man kobler alle ting sammen. Og det kommer også til at gælde for CRM-systemet, hvor vi vil se at CRM-systemer bliver mere og mere opkoblet med andre systemer og teknologier på Internettet. Men jeg tror at det kommer til at ske med små skridt.
- 'Predictive' analyse-muligheder
Analyse bliver stadig vigtigere. Det er allerede i dag vigtigt at man kan "forudsige" hændelser med analyse...og her vil vi nok se en masse nyt i fremtiden, og det vil blive en stor konkurrenceparameter mellem CRM-producenterne.
Læs mere i den ganske udmærkede artikel (Dansk): Seks CRM-forudsigelser for 2016: Sådan vil CRM-markedet udvikle sig i det kommende år...
af Henrik Jensen
28. november 2015 09:12

I sommeren 2015 købte Microsoft firmaet FieldOne Systems LLC. Microsoft har siden udviklet systemet med henblik på bl.a. at integrere det i forhold til bl.a. MS CRM, og er nu klar med den første frigivelse af produktet.
FieldOne er et system til at håndtere alle aspekter af services som har med kunder at gøre, og som også inkluderer styring af rejsemontører og udstyr. FieldOne indeholder følgende overordnede moduler:
- Schedule & Dispatch: Styring af services (hvor og hvornår) og hvem der har de fornødne kompetencer til at levere den aftalte service.
- Automated Routing: Optimering af kørsel og tid i forhold til de services man skal levere.
- Service Agreements: Styring af aftaler, økonomi og processer/procedurer.
- Inventory Management: Styring af udstyr som kan benyttes i forbindelse med de services man skal levere.
- Customer Communication: Styring af serviceleverancer via e-mail, sms, telefon mv. til kunder.
- Knowledge Base: Vidensdatabase som giver adgang til artikler, manualer, procedurer mv.
- Business Intelligence: Et væld af BI-muligheder, som kan hjælpe til at optimere og monitorere services.
- Portals: Anvendelse af parter- eller kundestyrede portaler som kan benyttes i forbindelse med services.
- Mobile: Mulighed for at tilgå services via mobile enheder såsom tablets og telefoner på de kendte platforme (Android, iOS og Windows Phone)
- CRM: Alle de nødvendige CRM-funktionalitet til håndtering af kunder, partnere, leverandører mv.
FieldOne findes 41 sprog, herunder også Dansk...men dog ikke noget Dansk man forstår. Herfra skal lyde en opfordring til Microsoft om at teste oversættelsen:

Læs mere
af Henrik Jensen
27. november 2015 08:20

Jeg har nu haft mulighed for at teste Windows 10 samt den medfølgende Edge-browser. Jeg har endvidere fået feedback fra flere angående problemer, herunder fra Jacob Mondrup fra Vivant.
Testen omfatter:
- Nyinstalleret Windows 10 med de seneste opdateringer
- Brug af Edge-browseren
- Brug af Internet Explorer 11 (kompatibilitetstilstand)
- Outlook 2013/2016 med den seneste udgave af MS CRM til Outlook
- MS CRM 2013/2015
Overordnet fungerer MS CRM 2013 og 2015 ganske udmærket både ved brug af browsere (Edge og Internet Explorer 11) samt Outlook (2013/2016) set med en brugers øjne, men for dem som skal lave tilpasninger er det en anden sag. Følgende problemer er konstateret:
Edge-browser
- Problemer når man opretter Felter fra formularvisningen (redigeringstilstand).
- Der kan fremkomme en fejlmeddelelse, som ikke er særlig informativ, se herunder.
- Listen med felter opdateres ikke, og man er derfor nød til at genindlæse formularen.
- Nogle oplever problemer med at redigere Arbejdsprocesser (workflows). Jeg har dog ikke selv konstateret problemer med dette.
- Drag-and-Drop virker i de fleste tilfælde, men der kan være problemer med at flytte Sektioner.
- Fejl med opsætninger af Forretningsregler (Business Rules). Fejl er konstateret periodisk og giver sig til kende i at man ikke kan vælge f.eks. Værdier (feltet er blankt)
- Browseren lukker ned engang imellem. Denne fejl har jeg ikke selv konstateret, men er indrapporteret af andre brugere.
- Man kan godt blive irriteret over den måde Edge-browseren åbner sine vinduer på. Jeg kan tilslutte mig denne skare.
Internet Explorer 11
I Windows 10 kan man køre browseren i Internet Explorer 11-kompatibilitetstilstand. Denne tilstand løser nogle af ovenstående problemer, men bestemt ikke dem alle.
Konklusion
De problemer man kan opleve minder meget om dem vi tidligere havde i Chrome-browseren.
Hvis man skal lave tilpasninger af MS CRM vil jeg nok vente et stykke tid med at satse på Windows 10 og den nye Edge-browser. Men er man almindelig bruger af MS CRM, så kan jeg ikke se nogle umiddelbare problemer med at benytte Windows 10 med Edge-browseren...i hvert tilfælde i forhold til MS CRM 2013/2015 og Outlook 2013/2016.
Der er dog rapporteret om problemer med opsætning af MS CRM 2013 i Outlook 2016. Microsoft arbejder på en løsning.

Læs mere
af Henrik Jensen
24. november 2015 08:25
Den Franske gut Clément Marty har lavet en Rich Text Editor, som pt. kun er understøttet af MS CRM 2015, men Clément arbejder på en version til MS CRM 2011 og 2013.
Der er igennem tiden lavet et utal af disse editorer. Denne er af mere simpel karakter idet den "kun" kan de mest basale ting med tekst, hvilket mange fint kan nøjes med.
Det man ikke kan med denne editor er f.eks. at ændre størrelse på tekst eller indsætte billeder i teksten. Man kan dog importere formateret, uformateret samt tekst fra Word i editoren.

Læs mere om og opsætning af editoren (Engelsk): Welcome to the XrmRichTextEditor wiki!...
Download editoren (Engelsk): XrmRichTextEditor v1.0.1.0...
af Henrik Jensen
23. november 2015 08:22
I forbindelse med opsætning af MS CRM 2015 til Outlook 2013 i et testmiljø hvor der indgik en Barracuda Proxy oplevede vi at Outlook 2013 blinkede, som om at Outlook forsøgte at indlæse data, men ikke rigtig kom videre.
Det viste sig at en manglende konfigurationsfil til MS CRM til Outlook var den grundlæggende årsag til problemet.
Problemet kan løses ved at oprette en tom fil med navnet Microsoft.CRM.Application.Outlook.WebFormsHost.exe.config og placere filen, på Outlook-klienten, i mappen C:\Program Files\Microsoft Dynamics CRM\Client\res\web\bin
Inspiration til løsning af problemet blev fundet her (Engelsk): Flashing Cursor in Outlook 2013 with CRM 2015 for Outlook installed...
af Henrik Jensen
20. november 2015 09:56
Når man opretter en Ordre direkte i MS CRM så kan man selvfølgelig tilknytte Produkter (Eksisterende og Egne oprettede (Produkter, der skal revideres)).
Hvis man opretter en Ordre fra et Tilbud så vil man opleve at en række felter er låst på Produkterne.

Årsagen til at felterne er låst er, at indstilingen Priser er låst er sat til Ja. Hvilket sker automatisk når man opretter en Ordre fra et Tilbud.

Man kan fjerne låsningen på Produkterne ved at vælge kommandoen Brug aktuel prissætning eller ved at klikke på hængelåsen.
Omvendt kan implementere låsningen på Produkterne ved at vælge kommandoen Lås prissætning eller ved at klikke på hængelåsen.
Alternativt kan man sætte/fjerne låsningen med en Arbejdsproces (workflow), plugin eller med klient-side-kode:
var ispricelocked = Xrm.Page.getAttribute("ispricelocked").getValue();
if (ispricelocked) {
Xrm.Page.getAttribute("ispricelocked").setValue(false);
Xrm.Page.getAttribute("ispricelocked").setSubmitMode("always");
}
af Henrik Jensen
16. november 2015 22:21
Microsoft har frigivet Instance Adapter til Dynamics Connector som Open Source. Open Source-projektet er frigivet under MIT-licensbetingelserne.
De version der er frigivet er en præ-udgave af den næste adapter, og Microsoft anbefaler udviklere til at benytte adapteren og melde tilbage til Microsoft med forbedringer og fejlrettelser.
Instance Adapteren gør det muligt at synkronisere data mellem to MS CRM-organisationer. Adapteren giver ligeledes mulighed for kommunikation mellem to endpoints, der findes på hvilken som helst miljø hosting-miljø, onpremise, online, IFD, osv.. Det betyder, at man kan bruge adapteren til at flytte MS CRM-data mellem test- og produktion-servere eller fra et lokalt miljø til skyen (online).
Man kan downloade Instance Adapter til Dynamics Connector her (Engelsk): Instance Adapter for Microsoft Dynamics CRM...
af Henrik Jensen
13. november 2015 23:30
Jeg faldt over en artikel i Computerworld, som sætter fokus på om CRM er en fordel eller ulempe for en virksomhed.
Artiklen kommer omkring mange relevante problemstillinger særligt omkring implementeringer som er gået galt. Artiklen kommer omkring det simple spørgsmål: Hvorfor CRM...og alternativer til CRM? Lad mig afsløre at der ikke er så mange alternativer til CRM (sagt fra en som absolut ikke er objektiv).
Artiklen kommer omkring en af mine teser: "Man skal starte i det små...". Artiklen kommer ligeledes omkring en række spørgsmål, som man bør stille sig selv:
- Hvorfor fik vi CRM?
- Hvordan kan vi udnytte det bedre?
- Er det vores salgs- og marketingprocesser, der ikke passer ind i CRM?
- Er det brugerne og kulturen, man ikke kan eller vil ændre?
Link til artikel (Dansk): Er CRM-systemet blevet en klods om benet?...
af Henrik Jensen
12. november 2015 11:48
Microsoft har lavet en del videoer og PowerPoint-præsentationer med fokus på nyhederne i MS CRM 2016.
Videoerne og PowerPoint-præsentationerne er forbeholdt Microsoft partnere, og kræver adgang til Microsoft PartnerSource.
Læs evt. mit tidligere indlæg om nyhederne i MS CRM 2016: Annoncering af MS CRM 2016 i 4. kvartal 2015...
af Henrik Jensen
10. november 2015 12:13
MS CRM 2015 indeholder en række nye felter, herunder følgende felter på Firma:
- Åbne handler (opendeals)
- Åben omsætning (openrevenue)
Felterne er indstillet som Akkumulerede felter samt bagvedliggende definition akkumuleringen (eksemplet herunder er på feltet Åben omsætning (openrevenue)):

Felterne er indstillet til Feltsikkerhed (Field Level Security):

En nærmere analyse af Profil for feltsikkerhed viser at felterne ikke kan indstilles til Opdater og Opret.

...op det er her balladen kan opstå i form af en fejlmeddelelse (se herunder), nemlig at felterne ikke kan opdateres, og dermed ikke fungerer efter hensigten. Der er selvfølgelig tale om en fejl fra Microsofts side. Indtil fejlen bliver rettet kan man slå Feltsikkerheden fra på de 2 felter.
Unhandled Exception: System.ServiceModel.FaultException`1[[Microsoft.Xrm.Sdk.OrganizationServiceFault, Microsoft.Xrm.Sdk, Version=7.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35]]: User with ID 918e980f-ae4a-e311-8c18-005056b90028 does not have Update permissions for the openrevenue attribute in the account entity. The accountid of the record is 66da74a1-3b3e-e411-9407-005056b93ac4Detail:
<OrganizationServiceFault xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://schemas.microsoft.com/xrm/2011/Contracts">
<ErrorCode>-2147158777</ErrorCode>
<ErrorDetails xmlns:d2p1="http://schemas.datacontract.org/2004/07/System.Collections.Generic" />
<Message>User with ID 918e980f-ae4a-e311-8c18-005056b90028 does not have Update permissions for the openrevenue attribute in the account entity. The accountid of the record is 66da74a1-3b3e-e411-9407-005056b93ac4</Message>
<Timestamp>2015-11-02T08:07:15.6466161Z</Timestamp>
<InnerFault i:nil="true" />
<TraceText i:nil="true" />
</OrganizationServiceFault>
af Henrik Jensen
6. november 2015 22:16
Microsoft har frigivet en opdatering til MS CRM 2015 SDK Opdatering 7.1.1.
Opdateringen indeholder en del rigtig ændringer og nyheder i forhold til den oprindelige frigivelse, og i forlængelse af frigivelsen af Opdatering 1.1 (Update 1.1) til MS CRM 2015. Læs om de mange nyheder her: Release History...
I stil med tidligere...og for fremtiden består SDK'et af et SDK til brugerfladen "User Interface Integration (UII) Development Guide for MS CRM 2015", som kan downloades sammen med det almindelige SDK.
MS CRM SDK på MSDN (Engelsk): Development for MS CRM Online and on-premises (CRM SDK)...
Download (Engelsk): MS CRM 2015 Software Development Kit (SDK)...