af Henrik Jensen
27. marts 2015 13:44
Jeg faldt over en artikel i Computerworld, som er særdeles spændende læsning især hvis man arbejder med CRM-systemer, men også hvis man er kunde, som endnu ikke har "opdaget" de muligheder et CRM-system kan bibringe en virksomhed.
Microsoft har investeret store summer i MS CRM og i produkter som gør systemet endnu mere potent. I artiklen står der bl.a.
"Det er nemlig i CRM, at alle de store megatrends, der er i færd med at forandre erhvervslivet i disse år, forenes i et samlet hele, som kan føre til mere og bedre forretning, nemlig mobile, social, analytics og cloud."
Som CRM-arkitekt kan jeg kun tilslutte mig ovenstående.
Jeg kan anbefale et kig på artiklen: Derfor kommer dit CRM-system til at spille en afgørende rolle for din fremtid..
af Henrik Jensen
25. marts 2015 08:32
Jesper Osgaard, Microsoft har samlet en række links til videoer som fortrinsvis vedrører MS CRM 2015 Opdateringspakke 1 (Rollup 1). Jeg kan anbefale et kig på videoerne, som er på Engelsk...for der er masser af spændende nyheder i vente.
- Get started: Generel video om MS CRM 2015 - link...
- New Navigation: Redifineret navigering i MS CRM 2015 - link...
- Extend CRM to your Phone: Alle de nye muligheder med MS CRM til telefon - link...
- Mobile Overview: Overblik over de nye muligheder med MS CRM til telefon - link...
- Theming: Mulighederne med temaer i MS CRM 2015 - link...
af Henrik Jensen
19. marts 2015 17:50
Jeg faldt over en artikel udgivet på Computerworld (Derfor er det godt at opgradere og udsende nye versioner af Dynamics hele tiden...), med reference til udtalelser fra Microsoft Convergence.
Artiklen handler om hvor fantastisk det er med hastigheden i lanceringer af nyheder og opdateringer i Online produkter, og her tænkes specielt på Dynamics-produkter. En journalist spørger Dan Brown, der er chef for Microsofts program-udvikling i Dynamics, hvorfor det er vigtigt at det går hurtigt? I bund og grund svarer Dan Brown at det er et forkert spørgsmål, og at man hellere bør spørge hvorfor organisationer har så svært ved at følge med udviklingen.
Jeg forstår som sådan godt argumentet fra Microsoft, som jo selvfølgelig har en interesse i at få nyheder udrullet hurtigt. Som CRM-arkitekt med erfaring i mange-artede projekter og kundetyper, har jeg dog erfaret at næsten alle de firmaer jag har arbejdet med, ikke er interesseret i at deres software ændrer sig hele tiden, og som konsekvens deraf fravælger mange kunder Online-versioner, og her tænker jeg specielt på CRM.
Jeg anbefaler at læse artiklen, som primært handler om Dynamics AX, men det samme gør sig gældende for Dynamics CRM: Derfor er det godt at opgradere og udsende nye versioner af Dynamics hele tiden...
...og så kan man jo selv vurdere hvad om hastigheden af nyheder og opdateringer er en god eller dårlig ide.
af Henrik Jensen
18. marts 2015 08:26

Microsoft har annonceret et samarbejde med Engelske Fusion Software, som har udviklet software til at lave kundeundersøgelser kaldet Mojo Surveys.
Mojo Surveys er en løsning til feedback fra kunder, der er bygget specielt til Microsoft Dynamics CRM (både online og onpremises). CRM-brugere kan nemt designe undersøgelser og sende invitationer til kunder. Funktionaliteten er indbyggede i MS CRM herunder i kampagner, e-mails og arbejdsprocesser.
Læs mere om annonceringen (Engelsk): Intelligent Customer Engagement with MS CRM...
Læs mere om Mojo Surveys (Engelsk): Mojo Surveys - What is it?...
af Henrik Jensen
15. marts 2015 16:59
I den nylig afholdte Microsoft Dynamics CRM Spring Wave Readiness Blitz Partner Update, løftede Microsoft sløret for mange af de nyheder der kommer med Opdateringspakke 1 til MS CRM 2015, en af disse er den længe ventede ændring af navigationen i MS CRM.

Her er den komplette liste med videoer og præsentationer, som er forbeholdt Microsoft Partnere (login kræves).
- MS CRM Value Proposition | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Practical Licensing Topics for IT Professionals | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: UI Enhancements and Theming | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: OneNote Integration | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Export to Excel Redesign | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Immersive Excel | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Folder-Level Tracking | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Business Process Flows and Business Rules Improvements | Video
- MS CRM Online 2015 Update 1: Mobility Updates | Video | Presentation
- MS Social Engagement Update 1: MS Social Engagement: Social Listening Reimagined | Video
- MS CRM Online 2015 Update 1: Demonstration Assets | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Spring 2015 Preview Improvements for CRM Online | Video | Presentation
- MS CRM Online 2015 Update 1: Microsoft Dynamics CRM Online Readiness | Video | Presentation
af Henrik Jensen
15. marts 2015 09:16

Packt Publishing har frigivet en ny bok til MS CRM 2015 med titlen Microsoft Dynamics CRM Customization Essentials.
Bogen har fokus på tilpasning af MS CRM 2015 uden brug af programmering. Bogen har følgende overordnede formål:
- Give dig de nødvendige færdigheder, der er nødvendige for at tilpasse MS CRM ved brug af de guider systemet tilbyder.
- Bruge forretningsregler og arbejdsprocesser til at give brugeren en bedre visuelt oplevelsen.
- Brug af en række dynamiske funktioner og funktionalitet uden brug af programmering.
Leon Tribe har lavet en anbefaling af bogen. Læs mere her (Engelsk): Book Review: Microsoft Dynamics CRM Customization Essentials...
Bogen kan købes her: Microsoft Dynamics CRM Customization Essentials...
af Henrik Jensen
12. marts 2015 15:57

Har man interesse for programmering, specielt på klientsiden kan man ikke undgå at falde over teknologier som SOAP og REST. Men hvornår benytter man det en og hvornår det andet? Og hvad med sikkerheden samt meget andet.
Jeg faldt over en Engelsksproget artikel som bør læses af dem som gerne vil forstå hvilken forskel der er mellem SOAP og REST. Artiklen kommer også omkring nogle scenarier hvor man benytter den ene eller anden teknologi.
Link til artiklen (Engelsk): CRM SOAP vs REST...
af Henrik Jensen
7. marts 2015 09:06
Jeg faldt over en artikel (Tip #180: Don’t use that name...), som forklarer hvordan man kan se hvilke navne der er ulovlige som organisationsnavne i MS CRM.
Hvis man benytter onpremises finder man tabellen ReservedNames i organisationsdatabasen MSCRM_CONFIG. Her finder man de ulovlige navne.
About |
bin |
Help |
rc |
SM |
Activities |
Biz |
Home |
Reports |
support |
AdvancedFind |
Calendar |
Import |
ReportServer |
Tools |
api |
Condition |
MA |
ResourceCenter |
tsweb |
AppWebServices |
CRMReports |
MSCRMServices |
Sdk |
UnitTests |
aspnet_client |
CS |
Notes |
SFA |
UserDefined |
bi |
dev |
Products |
signin |
Workplace |
Hvis man forsøger at oprette en organisation med et ulovligt navn får man følgende meddelelse:

af Henrik Jensen
5. marts 2015 10:58
Jeg faldt over en artikel som beskriver de overordnede forskelle er mellem MS CRM Online og OnPremise. Fra tid til anden er der kunder som spørger til disse forskelle, og her kan artiklen komme CRM-konsulenten til hjælp.
Jeg kan anbefale at læse denne Engelsk-sprogede artikel: Online vs On Premise the top level differences...
af Henrik Jensen
4. marts 2015 11:56
I følge Aaron Richards, Microsoft Support Escalation Engineer planlægger Microsoft at udsende opdateringspakker (rollups) til MS CRM 2013 og MS CRM 2015 i april 2015.
Der er nok rigtig mange som undrer sig over, mig selv inklusive, hvorfor Microsoft ikke længere lever op til en tidligere udmelding om at udsende opdateringspakker hver 8. uge.
Læs mere (Engelsk): Google Chrome showModalDialog API deprecation requires update for MS CRM...